LEZEN OP MUZIEK

LEZEN OP MUZIEK

maart 8, 2020 1 Door blogsvanels

Heb je daar wel eens van gehoord? Van Lezen op Muziek? Nee? En toch bestaat het. Lees maar Ridder Mark.

Lezen op muziek met Ridder Mark is een methode om kinderen in het basisonderwijs enthousiast te maken voor lezen en voor muziek. Beide zijn heel hard nodig. Onlangs is weer de noodklok geluid omdat toch behoorlijk wat leerlingen laaggeletterd de basisschool verlaten. En er wordt ook veel te weinig aandacht besteed aan muziek. 

Lezen op Muziek met Ridder Mark is ontwikkeld door Jurriaan Klomp, schrijver en componist uit Sint Pancras. In eerste instantie heeft hij dit verhaal over ridder Mark verteld voor zijn zoontje elke avond voor het slapen gaan. Hij vertelde een verhaal en de volgende avond moest zijn zoontje vertellen wat hij nog wist van de vorige avond. En daarop vertelde Jurriaan Klomp een vervolg, een vervolg dat hij ter plekke fantaseerde. En zo houd je de spanning er in. 

Dat is ook het idee van de methode die op dit moment vanaf groep 5 gebruikt kan worden. Ieder kind in de klas krijgt zijn/haar eigen boek. Er wordt per week een hoofdstuk gelezen, waarbij de voorleesstem en de muziek afgespeeld worden op het digibord. En de volgende week gaat, na een terugkoppeling van wat je de vorige week hebt gelezen, het verhaal weer verder: 39 weken lang. Op die manier houd je de aandacht van de leerlingen vast. En wat zo bijzonder is: het verhaal wordt ondersteund door muziek die Jurriaan Klomp zelf componeerde.

We hebben het misschien niet door. Maar muziek is altijd om ons heen. Als je praat dan produceer je al muziek. Je stem gaat bij bepaalde verhalen die je vertelt omhoog en andere keren weer omlaag. En ook als je lacht maak je muziek. En een muziekstuk onder een foto of film zetten maakt dat je die foto of film op een bepaalde manier beleeft. Zelfs dezelfde film omlijst met verschillende muziekstukken heeft een andere invloed op je. En wat heel belangrijk is: muziek heeft invloed op je brein. Muziek is belangrijk voor de ontwikkeling van onze hersenen. 

Het boek Ridder Mark is ook heel mooi geïllustreerd. Dat zie je al aan het omslag. Mij deed het heel sterk denken aan de Griekse amforen waarop je een band ziet met figuren die allerlei bewegingen maken. Die tekeningen zijn ook heel belangrijk voor het lezen van het verhaal. Eerst de plaatjes bekijken: dat is spannend.

Zo wordt lezen weer leuk. Zo verdwijn je als het ware in het verhaal. En dat is heel belangrijk en nodig. En de muzikale ontwikkeling van onze kinderen wordt gestimuleerd. Een bijkomend verschijnsel is dat kinderen rustiger worden. Er zijn zoveel prikkels de hele dag. Van de smartphones bijvoorbeeld. Maar door je te concentreren op het spannende verhaal vergeet je alles om je heen. En ben je benieuwd hoe dat verhaal gaat aflopen.

De methode is getest op verschillende scholen in Noord Holland en dat was een succes. En nu zou het op meer scholen gebruikt moeten gaan worden.

Ridder Mark, de tovenaarstocht, is deel 1 en er gaan meer delen volgen. Ook voor andere leerjaren. 

Een prachtig initiatief. Lezen op muziek. Wie zou dat niet willen?

Hoe gaat dit in de praktijk? Kijk op dit filmpje!