BEDREIGT “WOKE” ONZE SAMENLEVING?
Je kunt de krant niet openslaan of je krijgt een bericht over woke of wat daaraan gelieerd is. Wat is dit toch? Ik versta het zo dat je niet met elkaar gewoon kunt communiceren en debatteren over wat de meningsverschillen of andere opvattingen zijn.
Toen ik 5 jaar was kwam er bij een meisje uit Indonesië bij mij op de kleuterschool. Ze had een Nederlandse vader en een Indonesische moeder. En haar huid was bruin getint. Het gezin was na de onafhankelijkheid van Indonesië het land uitgezet. Het was 1955. Ze werd uitgescholden voor aap! Afgrijselijk. En ik sprong voor haar in de bres. Ik denk daar nog wel eens aan en denk dan: wat voor opvoeding hebben die scheldende kinderen genoten?
Het is vreselijk dat pesten. En als mensen bewust gediscrimineerd worden en aan de kant worden gezet heb ik daar geen goed woord voor over. Dat is ontoelaatbaar gedrag.
Het is anders als je niet meer met elkaar in gesprek kunt op een normale manier over bijvoorbeeld Zwarte Piet. Als je van te voren al hebt bepaald dat Zwarte Piet discriminatie is. Terwijl daar hele goede argumenten tegen in te brengen zijn. Dat Zwarte Piet bijvoorbeeld een figuur is die Sinterklaas plaagt. Dat ik als de kind de geheimzinnigheid van Zwarte Piet zo leuk vond. Dat ik nooit heb geweten wie Zwarte Piet is geweest. Dat al die geheimzinnigheid juist de charme van het Sinterklasfeest was. Dan kun je net zo goed Sinterklaas afschaffen omdat dat een karikatuur van een katholieke bisschop zou kunnen zijn. Het gaat zo ver dat de Sinterklaasliedjes gekuist moeten worden en dat kinderboekjes in de bibliotheek afgeschreven moeten worden. Zelfs Jip en Janneke omdat een van de getekende figuren zwart is. Ik snap heus dat bepaalde groepen zich gediscrimineerd voelen. Maar als we gewoon zonder emoties met elkaar meningen uitwisselen en elkaar daarin respecteren dan zijn we al een heel eind. Maar dat schijnt heel moeilijk te zijn.
Er hoeft maar iets te zijn of mensen voelen zich gediscrimineerd. Een voorbeeld: ik fietste op een straat waar 30 km gereden moet worden. Er draaide een auto de straat in die wel 100 km reed. In de kinderrijke buurt. Ik riep: 30 km graag. De auto stopte pardoes en een zwart gekleurde man deed het portier open en begon mij uit te vloeken. Ik zal het niet herhalen. Iemand anders hoorde dat en riep tegen de man: Rustig svp. Hij vloekte nog harder. En met nog hogere snelheid sloeg hij rechtsaf. Ik dacht: die gaat vertellen dat hij gediscrimineerd is. Terwijl ik alleen maar wees op het gevaarlijke gedrag. Dat is heel jammer.
Hetzelfde kom je ook tegen op scholen die van een bepaalde geloofsovertuiging zijn. De evolutieleer is taboe. Er mogen geen plaatjes van vrouwen met bijvoorbeeld bikini’s worden getoond. Of vrouwen met bepaalde kleren aan kan niet. Dat is ook te merken in de methodes over Nederlandse geschiedenis. En dan noem ik met name het hoofdstuk: Tachtigjarige oorlog. Op een katholieke school krijg je daarover anders onderwijs dan op een protestantse school. Er wordt censuur toegepast in schoolboeken om ze maar verkocht te krijgen. Dat stond te lezen in een aantal krantenartikelen. Zelfs kunnen scholen de hun onwelgevallige lesstof zelf aanpassen. Wat hiervan een groot nadeel is dat scholieren in hun eigen bubbel opgroeien. Terwijl het juist het onderwijs is dat leerlingen in aanraking zou moeten brengen met verschillende zienswijzen.
Datzelfde verschijnsel zie je ook met betrekking tot jeugdboeken. Er is een groep mensen die ten strijde trekt tegen in hun ogen pulp. Nee: kinderen moeten goede boeken lezen. Welke dat zijn? Ja……. Veel beter is in plaats van verbieden met elkaar in gesprek te gaan. Verbieden: het lijkt de jaren vijftig wel.
Ik pleit dus voor gesprek, openheid. Niet bang zijn voor andere opvattingen. Niet krampachtig het leven tegemoet treden. Misschien geven die gesprekken, die openheid een geweldige ruimte in je leven.