HET ONDERWIJS IN NEDERLAND IS VOLKOMEN UIT DE HAND GELOPEN
Ja dat is het. Vorige maand ( april 2022) is door de Onderwijsinspectie alweer geconstateerd dat het onderwijs in Nederland achteruit is gegaan. En met name op het gebied van de basisvaardigheden: taal, rekenen, schrijven, lezen. En dat is ernstig. Als je het lezen niet voldoende beheerst dan is het heel lastig om bijvoorbeeld brieven van de overheid te begrijpen. Of in je werk de veiligheidsvoorschriften. 87% van de leerlingen op het VMBO basis haalt de ondergrens van leesvaardigheid niet. En op VMBO-t 29% niet. Dat is, vind ik, zorgwekkend.
Wat is er aan de hand in het onderwijs? Er wordt toch heel wat geld ingestopt. Denk alleen maar aan de 8 en een half miljard euro NPO gelden. Nationaal Programma Onderwijs. Vorig jaar over het onderwijs uitgestort. Geld zonder oormerk maar wel verdeeld over de diverse soorten. Dus de besturen en directies kunnen dit naar eigen idee gebruiken. En daar zit het hem nu juist het probleem. Lumpsum. Besturen en directies mogen doen wat ze willen met dat geld. Ik hoorde van een docent die altijd les gaf met een bord met krijtjes. En plotseling op een ochtend stond er een digibord in de klas. Vond de directie leuk maar die docent was er niet van gediend. Ik hoor dat allerlei scholen leerkrachten proberen te werven want er is gebrek aan. Maar als iedereen dat doet ja, dan heb je een probleem. Dat schiet niet op.
Er is een tekort aan leraren. Maar ik hoor ook van docenten die alle mogelijke diploma’s hebben dat ze niet worden aangenomen. U bent overgekwalificeerd horen ze. Dan merk ik ook dat er ideeën zijn om de toelatingseisen aan de PABO’s te verlagen. Wie krijg je dan straks voor de klas? Mensen die nog minder bagage hebben? Of een voorstel van de vorige minister Slob om meer in te zetten op didactische vaardigheden in plaats van kennis van de vakken die die docenten moeten geven. En ik las een berichtje van een vrouw die klasse assistent is. En die op zoek moet gaan naar ander werk omdat in de formatie uren geen ruimte voor haar is. Ik denk dan: daar hebben ze in het kade van de NPO toch geld voor gekregen?
En dat is nog niet alles. Kennis is niet meer zo belangrijk. Ach we hebben Google. En het lezen holt achteruit. Het is maar de vraag of mensen de teksten in Wikipedia kunnen begrijpen. Kleine boekenlijsten. Het laten vallen van talen. Want O: we moeten de leerlingen toch niet teveel vermoeien met leren. Er moet al zoveel.
Dan zijn er ook ouders die niet tevreden zijn met de school waar hun kinderen naar toe gaan. Te grote klassen. Te rommelig. En die wijken uit naar particulier onderwijs. Duur maar kleine klassen en wel aandacht voor de leerling. Klinkt mooi maar kinderen komen nu niet meer in aanraking met kinderen uit andere milieus. En of dat zo goed is?
Maar we zijn er nog niet. Want er komt een nieuwe wet aan. Meer ruimte voor Nieuwe Scholen. Als je maar genoeg adhesie betuigingen hebt. Een plan met voldoende leerkrachten en de Onderwijsinspectie keurt dit goed dan kan dat. En de gemeente moet wel een ruimte aanbieden. Dit om scholen beter te laten aansluiten op de wensen van ouders en leerlingen. Ik houd mijn hart vast. Ik zag een interview met twee vrouwen die een school willen oprichten en die zich beklagen over het feit dat leerlingen zoveel moeten in het reguliere onderwijs terwijl spelen en de natuur ook zo belangrijk zijn. Dat kan wel maar wat wordt er aan kennis aan kinderen meegegeven? En aan basisvaardigheden? Hoe houd je je staande in het leven als je die kennis niet hebt? Vooral in een maatschappij waar nepnieuws een grote rol speelt. En ja, het is niet altijd speelkwartier. Helaas.
In dit kader vraag ik mij ook af wat er is geworden van kinderen die op de Iederwijsscholen hebben gezeten of op de IPad scholen. Dat waren toch wel mislukkingen. En om nog maar te zwijgen over hoe we nu het lerarentekort moeten oplossen.
In een serie artikelen in De Groene Amsterdammer (mei-juni 2022) geschreven door Yra van Dijk en Marie-Jose Klaver wordt onderzoek gedaan naar de leescrises in het onderwijs. Heel helder komen alle problemen voor het voetlicht. Zij hebben het over rot in het onderwijs. En docent en publicist Ton van Haperen wil dat de minister van onderwijs de noodtoestand uitroept. Zo erg is het al.
Ik roep op: Stop met al die onbewezen onderwijsvernieuwingen. Dat is ook al de conclusie geweest van de parlementaire enquête over onderwijsvernieuwingen onder voorzitterschap van Jeroen Dijsselbloem begin van deze eeuw. En ministers: ga eerst eens een analyse maken over wat er in het onderwijs aan de hand is. Waarom het zo slecht gaat. En kom dan met een plan. In plaats van al die adhoc oplossingen. Die zullen het onderwijs echt niet beter maken. En spreek met deskundigen bijvoorbeeld Beter Onderwijs Nederland en Red het Onderwijs.